Wijzigingsactiviteit automatisch sluiten Via Status

Vanuit leveranciers wordt vaak een terugkoppeling gegeven op het voltooien van een bepaalde wijzigingsactiviteit.
Ik zou graag op basis van die statuswijziging

  1. een nieuwe actie aanmaken wanneer er een status/statussen retour komt/komen
  2. een activiteit sluiten wanneer er een bepaalde status/ statussen retour komt/komen

Iemand hiervoor toevallig een leuke action sequence die eenvoudig toe te passen is?

Dag Jurriaan, in eerste plaats: welkom op het forum!

Om je vraag te beantwoorden zou het helpen wanneer je de volgende vragen kunt beantwoorden:

  1. werkt je leverancier in TOPdesk? En doen ze dat onder een bepaald account? Of is het een hele behandelaarsgroep?
  2. Wat is precies, wat je noemt, de “statuswijziging”? Is dat, dat ze het veldje status op de wijzigignsactiviteit aanpassen naar een bepaalde andere waarde?
  3. Wat betekent precies “een status retour komen”?
  4. Wat bedoel je precies met “een nieuwe actie aanmaken”? Bijvoorbeeld een email versturen?

Het zijn een paar vragen, maar het helpt me met verzinnen wat de beste oplossing is voor je probleem :wink:

Hi Rogier,

Dank voor je reactie.
Nee de leverancier werkt niet via TopDesk anders had ik waarschijnlijk de integratie van TopDesk met andere versies van TopDesk gebruikt met de sleutel. Wij werken zelf op met TopDesk SAAS.
2. Wij hebben onder het Tabje ‘Extra Informatie’ een aantal velden naar de leverancier waaronder een PDC item nummer en een status DropDown met Daarin diverse Service Now Statussen die wij terug kunnen krijgen van de Leverancier. Op basis van die statussen zullen wij nieuwe acties moeten triggeren. Het is dus een ander statusveld dan op de hoofdpagina van een activiteit.
3. De Service Now status (onder extra informatie) die wij terug krijgen (retour) komt momenteel met een HTML (E-mail) terug.
4. Nieuwe actie bedoel ik een nieuwe wijzigingsactiviteit. Er zijn natuurlijk meerdere opties. Bij bijvoorbeeld de status ‘awaiting customer information’ zou ik een bericht naar de aanmelder willen uitzetten, terwijl bij status ‘Closed Complete’ ik de wijzigingsactiviteit zou willen sluiten met text A en ene status ‘Closed Incomplete’ wil ik bijvoorbeeld text b

Dit zou volgens mij te realiseren moeten zijn met een of meerdere actiereeksen maar ben nog niet helemaal thuis in het opzetten van dit soort reeksen.
Mocht je een oplossing weten zou ik het ook fijn vinden om je denk patroon te snappen zodat ik ook zelf dit soort reeksen kan gaan bouwen. Ik ben alleen wat minder technisch onderlegd maar ik kan op basis van patronen vaak wel zien hoe ik verder moet :slight_smile:.

Alvast bedankt voor je reactie

Het is een leuke case. Het probleem is dat de mailimport van TOPdesk niet zo intelligent is. Je wilt natuurlijk dat TOPdesk de status “knipt” uit het binnenkomende mailtje vanuit ServiceNow, en dat dan “plakt” in de dropdown op tabblad Extra informatie. Dat kan TOPdesk helaas niet, en daarom is er nu nog handwerk nodig: iemand die het mailtje leest en vervolgens de juiste status kiest.

Wat je wellicht kunt doen, is om 1 van de twee actiereeksen te pakken waarmee je een wijzigingsactiviteit start (via vinkje, of via status), en in plaats van de status Gestart, kies je Gesloten. Die hang je vervolgens aan een gebeurtenis, die afgaat op het wijzigen van de kaart. Alleen wanneer de dropdown op tabblad “Extra informatie” wordt aangepast naar de juiste waarde EN wanneer de activiteit mag starten is Waar.

Ik vind het alleen wel een wat technische oplossing. Degene die het mailtje vanuit Servicenow leest en daarna de goede status in die dropdown kiest, die kan toch ook de wijzigingsactiviteit gelijk sluiten?

Ok, Ik denk dat mijn antwoord niet helemaal duidelijk was.
De status wordt bij ons wel degelijk op basis van het binnenkomende bericht aangepast onder het tabblad extra informatie.
Juist om die reden zou ik graag een actiereeks maken om de aanpassing vanuit dat tabblad door te voeren op de ‘hoofdpagina’ van de activiteit.

Ik heb hiervoor helaas ook nog geen enkele actiereeks dus zou dan een van de actiereeksen op deze site moeten pakken. De actie reeksen op deze site kon ik helaas nog niet (helemaal) doorgronden. vandaar de post.

Kortom
Mail die wij krijgen van Service Now wordt automatisch opgepakt & verwerkt.
Wat wij hiermee doen is Actieveld in Wijzigings- Activiteit updaten, Status op het tabblad extra informatie updaten.

Benodigd: Actie(s) die op basis van de Status update op het tabblad extra informatie
De daadwerkelijke wijzigingsactiviteit status kunnen aanpassen en wanneer nodig:

  • Nieuwe activiteiten triggeren

Ik ben het er mee eens dat er wel zeker een technisch kantje zit aan deze oplossing maar dat vind ik over het algemeen bij de actiereeksen omdat je er echt stukjes mee kan programmeren.

Actiereeksen zijn ook niet zo eenvoudig. Het beste is om je TOPdesk volgens de handleiding in te richten, en vervolgens de actiereeks Wijzigingsactiviteit starten via status te importeren. Je vult dan de variabelen voor URL en authenticatie-string in. De derde variabele in de actiereeks is de status. Je kunt daar dan de waarde “Gestart” vervangen met “Afgerond” (of welke status er beschikbaar is). Vervolgens zet je je actiereeks actief in het contextmenu status, en dan kun je het testen.

Werkt het goed? Dan maak je een gebeurtenis, waarin je aangeeft welk veld moet veranderen (het dropdownveld met ServiceNow-statussen), welke waarde die moet krijgen (Afgerond oid). Die gebeurtenis koppel je vervolgens aan je actiereeks.

De volgorde van wijzigingsactiviteiten definieer je in het wijzigingsjabloon. Daarin geef je dus op dat de wijzigingsactiviteit vanuit ServiceNow eerst moet, en daarna de andere activiteit. Op het moment dat de ServiceNow-activiteit dan is afgerond, dan start de daaropvolgende activiteit automagisch.

Veel succes!