Waarom een TOPdesk-forum?
Het TOPdesk-forum van Laansloot IT is de plek om de servicemanagement-software TOPdesk te bespreken. Op het forum kun je vragen stellen, ervaringen uitwisselen, en discussiëren. Het TOPdesk-forum van Laansloot is gratis, publiek en openbaar.
Wat betekent “publiek en openbaar”?
Discussies en topics binnen het forum zijn inzichtelijk voor iedereen, dus ook voor niet-geregistreerde gebruikers. Op die manier kan iedereen via Google of andere zoekmachines topics vinden. Reageren en topics aanmaken kan uiteraard alleen voor geregistreerde gebruikers.
Als je iets schrijft, bedenk dan dus dat iedereen kan meelezen, dat iedereen je gebruikersnaam kan zien, en dat iedereen daarop kan Googlen.
Je kunt je gebruikersnaam op ieder moment zelf aanpassen in de gebruikersinstellingen (onder de profielknop rechtsboven, Preferences).
Er bestond toch al een TOPdesk-forum?
TOPdesk heeft jarenlang zelf een forum voor TOPdesk-onderwerpen beheerd. Dit forum bevatte een schat aan informatie over allerlei verschillende onderwerpen. Helaas heeft TOPdesk begin 2018 de stekker uit dit forum getrokken. Sindsdien was er geen forum meer om TOPdesk-vragen te stellen en informatie uit te wisselen. Er is echter wel behoefte aan een TOPdesk-forum, en daarom stelt Laansloot IT deze functionaliteit weer beschikbaar.
Extranet staat toch ook vol info
Het antwoord op veel vragen over TOPdesk kun je ook vinden op Extranet. Extranet staat vol met relevante informatie over ontzettend veel onderwerpen. Het is niet de bedoeling dat dit forum een tweede soort Extranet wordt, of dat er informatie vanuit Extranet integraal wordt gekopieerd naar dit forum. Dit forum is juist bedoeld om Extranet aan te vullen, namelijk om kennis en ervaringen uit te wisselen, en te discussiëren. Dat is waar Extranet niet bedoeld en geschikt voor is.
Laansloot IT is niet TOPdesk
Laansloot IT is een consultancy-bedrijf dat gespecialiseerd is in TOPdesk: implementaties, imports, rapportages, etcetera. Laansloot IT heeft het TOPdesk-forum opgezet om gebruikers van TOPdesk, en specifiek applicatiebeheerders, een platform te geven om ervaringen uit te wisselen. Laansloot IT is verder niet verbonden aan het bedrijf TOPdesk, en opereert dus als onafhankelijke speler in de markt. Laansloot IT is bereikbaar via info@laansloot.nl.
Hoe werkt het forum?
Dit forum draait op Discourse, een softwarepakket dat erop gericht is om een zelfsturend forum op te bouwen. Om dit te bereiken maakt Discourse gebruik van een systeem van gradaties van bevoegdheden, of vertrouwensniveaus. Draag je actief bij, dan geeft het systeem je vanzelf meer bevoegdheden binnen het forum. Op deze site vind je meer informatie over vertrouwensniveaus.
Ook doet de software aan gamification; het systeem deelt automatisch badges uit bij positieve bijdrages.
Wat zijn de regels op het forum?
Op de pagina’s FAQ, en Servicevoorwaarden staan de spelregels vermeld die gebruikers van het TOPdesk-forum in acht behoren te nemen. Samenvatting: wees beleefd, houd het overzichtelijk, en houd je aan de wet.
Taal van het forum
De voertaal op het TOPdesk-forum is Nederlands. Gebruikers kunnen zelf de taal van de interface van Discourse kiezen in de gebruikersinstellingen (onder de profielknop rechtsboven, Preferences, kopje Interface). De standaardtaal van de interface is overigens Engels omdat de software (nog) niet 100% beschikbaar is in het Nederlands.
Onderhoudswindow
Elke vrijdagavond is er onderhoudswindow, vanaf 20:00. Dit betekent dat de server updates krijgt, en herstart kan worden. Hierdoor kan het forum tijdelijk niet beschikbaar zijn. Houd hier rekening mee wanneer je vrijdagavond het forum gebruikt.