Veel gestelde vragen

Waarom een TOPdesk-forum?
Het TOPdesk-forum van Laansloot IT is de plek om de servicemanagement-software TOPdesk te bespreken. Op het forum kun je vragen stellen, ervaringen uitwisselen, en discussiëren. Het TOPdesk-forum van Laansloot is gratis, publiek en openbaar.

Wat betekent “publiek en openbaar”?
Discussies en topics binnen het forum zijn inzichtelijk voor iedereen, dus ook voor niet-geregistreerde gebruikers. Op die manier kan iedereen via Google of andere zoekmachines topics vinden. Reageren en topics aanmaken kan uiteraard alleen voor geregistreerde gebruikers.
Als je iets schrijft, bedenk dan dus dat iedereen kan meelezen, dat iedereen je gebruikersnaam kan zien, en dat iedereen daarop kan Googlen.

Er bestond toch al een TOPdesk-forum?
TOPdesk heeft jarenlang zelf een forum voor TOPdesk-onderwerpen beheerd. Dit forum bevatte een schat aan informatie over allerlei verschillende onderwerpen. Helaas heeft TOPdesk begin 2018 de stekker uit dit forum getrokken. Sindsdien was er geen forum meer om TOPdesk-vragen te stellen en informatie uit te wisselen. Er is echter wel behoefte aan een TOPdesk-forum, en daarom stelt Laansloot IT deze functionaliteit weer beschikbaar.

Extranet staat toch ook vol info
Het antwoord op veel vragen over TOPdesk kun je ook vinden op Extranet. Extranet staat vol met relevante informatie over ontzettend veel onderwerpen. Het is niet de bedoeling dat dit forum een tweede soort Extranet wordt, of dat er informatie vanuit Extranet integraal wordt gekopieerd naar dit forum. Dit forum is juist bedoeld om Extranet aan te vullen, namelijk om kennis en ervaringen uit te wisselen, en te discussiëren. Dat is waar Extranet niet bedoeld en geschikt voor is.

Laansloot IT is niet TOPdesk
Laansloot IT is een consultancy-bedrijf dat gespecialiseerd is in TOPdesk: implementaties, imports, rapportages, etcetera. Laansloot IT heeft het TOPdesk-forum opgezet om gebruikers van TOPdesk, en specifiek applicatiebeheerders, een platform te geven om ervaringen uit te wisselen. Laansloot IT is verder niet verbonden aan het bedrijf TOPdesk, en opereert dus als onafhankelijke speler in de markt. Laansloot IT is bereikbaar via info@laansloot.nl.

Hoe werkt het forum?
Dit forum draait op Discourse, een softwarepakket dat erop gericht is om een zelfsturend forum op te bouwen. Om dit te bereiken maakt Discourse gebruik van een systeem van gradaties van bevoegdheden, of vertrouwensniveaus. Draag je actief bij, dan geeft het systeem je vanzelf meer bevoegdheden binnen het forum. Op deze site vind je meer informatie over vertrouwensniveaus.
Ook doet de software aan gamification; het systeem deelt automatisch badges uit bij positieve bijdrages.

Wat zijn de regels op het forum?
Hieronder, en in de Servicevoorwaarden staan de spelregels vermeld die gebruikers van het TOPdesk-forum in acht behoren te nemen. Samenvatting: wees beleefd, houd het overzichtelijk, en houd je aan de wet.

Taal van het forum
De voertaal op het TOPdesk-forum is Nederlands. Gebruikers kunnen zelf de taal van de interface van Discourse kiezen in de gebruikersinstellingen (onder de profielknop rechtsboven, kopje Interface). De standaardtaal van de interface is overigens Engels omdat de software (nog) niet 100% beschikbaar is in het Nederlands.

Onderhoudswindow
Elke vrijdagavond is er onderhoudswindow, vanaf 20:00. Dit betekent dat de server updates krijgt, en herstart kan worden. Hierdoor kan het forum tijdelijk niet beschikbaar zijn. Houd hier rekening mee wanneer je vrijdagavond het forum gebruikt.

Spelregels

Dit is een beschaafde plek voor openbare discussie
Het TOPdesk-forum is een openbaar platform – een plek om vaardigheden, kennis en interesses te delen door middel van discussies. Behandel dit discussieforum daarom met hetzelfde respect dat je zou hanteren in een openbaar park.

Met de volgende richtlijnen blijft het TOPdesk-forum een overzichtelijke en nette plek voor beschaafde discussies.

Verbeter de discussie
Help ons om van het TOPdesk-forum een fijne plek voor discussies te maken. Probeer altijd de discussie te verbeteren, op welke manier dan ook. Ben je er niet zeker van dat je post iets toevoegt aan het gesprek? Denk dan even na over wat je probeert te zeggen en probeer het daarna desnoods opnieuw.

De onderwerpen die hier worden besproken zijn belangrijk voor ons, en daarom stellen wij het op prijs als je ze ook serieus neemt. Behandel de onderwerpen en de mensen die ze bespreken met respect, zelfs als je het niet eens bent met wat er wordt gezegd.

Eén manier om het forum te verbeteren is door topics te ontdekken die al bestaan. Neem de tijd om het forum te doorzoeken voordat je antwoordt, of een eigen topic begint. Zo heb je een betere kans om anderen te ontmoeten die uw interesses delen.

Wees beleefd, zelfs als je het ergens niet mee eens bent
Het kan zijn dat je ergens op wilt reageren door te zeggen dat je het er niet mee eens bent. Dat is prima. Maar denk eraan dat je ideeën bekritiseert, niet mensen. Vermijd alsjeblieft:

  • Beledigingen
  • Persoonlijke aanvallen
  • Reageren op de toon van een post in plaats van de inhoud
  • Impulsieve tegenreacties

Probeer in plaats daarvan goed beredeneerde tegenargumenten te bedenken die de discussie bevorderen.

Je deelname telt
De discussies die we hier hebben zetten de toon voor elke nieuwkomer. Jij kunt ervoor zorgen dat het TOPdesk-forum ook in de toekomst een interessante plek wordt om tijd op door te brengen. Dat is wat je doet door goede posts bij te dragen aan de discussies.

De software waarop dit forum draait zorgt ervoor dat de gebruikers collectief de beste (en slechtste) posts kunnen identificeren: bookmarks, likes, flags, antwoorden, bewerkingen, enzovoort. Gebruik deze mogelijkheden, want zo verbeter je zowel je eigen ervaring als die van anderen.

Als je een probleem ziet, markeer het dan
Moderators hebben een speciale autoriteit; zij zijn verantwoordelijk voor dit forum. Maar dat ben jij ook. Met jouw hulp kunnen moderators facilitatoren van het forum worden, in plaats van alleen conciërge of politie te spelen.

Als je slecht gedrag ziet, reageer dan niet. Dit moedigt het slechte gedrag alleen maar aan, het kost je energie, en het verspilt iedereens tijd. Markeer het gewoon. Zodra er genoeg flags zijn zal er actie ondernomen worden, ofwel automatisch door de software ofwel door een ingreep van een moderator.

Moderators kunnen elke post en elk gebruikersaccount voor welke reden dan ook verwijderen. Moderators krijgen echter nieuwe posts niet van tevoren te zien. Moderators en site-beheerders nemen geen verantwoordelijkheid voor de inhoud die gepost wordt door de gebruikers.

Wees altijd beleefd
Niets saboteert een gezonde discussie meer dan onbeleefdheid:

  • Wees beleefd. Plaats geen inhoud dat een redelijk persoon als beledigend, grof of als haatzaaiend zou beschouwen.
  • Houd het schoon. Plaats geen obscene of seksueel expliciete inhoud.
  • Respecteer elkaar. Val niemand lastig en doe niemand pijn, doe je niet voor als anderen, en deel andermans privé-informatie niet.
  • Respecteer ons forum. Post geen spam en saboteer het forum niet op andere manieren.

Als je niet zeker weet of je de juiste toon aanslaat, stel je dan voor dat je post op de voorpagina van de Telegraaf zou staan. En stel je dan voor dat de hele straat de Telegraaf leest.

Dit is een openbaar forum, en zoekmachines indexeren deze discussies. Houd de taal, links en afbeeldingen daarom veilig voor vrienden en familie.

Houd het overzichtelijk
Neem de moeite om dingen op de juiste plek te plaatsen, zodat we meer tijd kunnen spenderen aan discussiëren en minder aan opruimen. Dus:

  • Begin een onderwerp niet in de verkeerde categorie.
  • Post dezelfde tekst niet in meerdere onderwerpen.
  • Post geen antwoorden zonder inhoud.
  • Verander een discussie halverwege niet van onderwerp.
  • Onderteken je posts liever niet – gebruikers kunnen je profiel vanuit de post met een klik openen.

Gebruik in plaats van “+1” of “Mee eens” te posten de Like-knop. Wil je een discussie toch een andere kant op sturen? Gebruik dan de knop “Reply as a Linked Topic”, waarmee je een nieuw topic maakt.

Post alleen je eigen materiaal
Je mag zonder toestemming niets digitaals posten dat toebehoort aan iemand anders. Je mag geen omschrijvingen van, links naar, of methodes voor het stelen van iemands intellectuele eigendom (software, video, audio, afbeeldingen) of voor het overtreden van een andere wet plaatsen.

Mogelijk gemaakt door jou
Deze site wordt beheerd door Laansloot IT en door jullie, de gebruikers. Heb je vragen over hoe dingen hier in zijn werk gaan, open dan een nieuw onderwerp in de site feedback-categorie, die daarvoor bedoeld is. Is er een kritische of urgente kwestie die niet behandeld kan worden door middel van een post of een flag, neem dan contact op met Laansloot IT via info@laansloot.nl.

Servicevoorwaarden
Juridisch jargon is misschien saai, maar we moeten onszelf – en dus ook jou en jouw data – beschermen. Onze servicevoorwaarden omschrijven jouw (en onze) rechten en plichten gerelateerd aan inhoud, privacy, en wetten. Door van het TOPdesk-forum gebruik te maken stem je in met onze servicevoorwaarden.