Powerbi rapportage maken

Beste allen,

Er is genoeg te vinden en ik heb ook genoeg gevonden, maar het zou tijd schelen als ik het wiel niet opnieuw hoef uit te vinden.
Zijn er templates voor Topdesk rapportages (via de OData koppeling in PowerBI), of misschien templates die jullie willen delen die voor mij als vertrekpunt kunnen fungeren?
Bijvoorbeeld voor een rapportage/dashboard voor incidenten en/of wijzigingen?

Bij voorbaat dank

1 Like

Nee dat kan niet sinds TOPdesk url’s uniek zijn. Je zou wel een template kunnen downloaden, maar dan moet je voor iedere tabel je de odata link aanpassen naar je eigen link van jouw TOPdesk.

Beste JortBreij,

Is er ubehaubt een Power BI template beschikbaar?
Op dit moment exporteer ik de gegevens vanuit TOPdesk naar een Excelsheet die ik dan weer gebruik in Power BI.

Mvgr. Paul.

Hoi Paul,

Het beste wat je kan doen is direct in power bi verbinden met TOPdesk Odata.
Gegevens ophalen > Odata > https://jetopdesklink/services/reporting/v2/odata > nu met je gebruikersnaam van TOPdesk inloggen en app wachtwoord gebruiken als wachtwoord. nu verbinden en je tabellen kiezen. Deze kan dan ook iedere dag eenmalig refreshen in power bi online

Dank u wel voor uw antwoord JortBreij,

Wij zijn ook van plan om met OData te gaan werken, maar was/ben benieuwd of er ook een template is/was zĂłnder gebruik te maken van OData.
Nu heb ikzelf templates (dashboards) gemaakt op gedownloade gegevens.

Directe aanleiding is dat we over zijn gegaan naar assetmagement en er, voor ons, geen goede rapportage mogelijkheden meer zijn zoals die er ook waren in configuratiemanagement.

In iedergeval nogmaals bedankt voor uw antwoord.

Hoi Paul,

Wij zijn ook overgestapt op asset management. Het probleem is dat iedereen zijn eigen Asset-templates maakt voor assets. Dus zou ieder Power BI-template niet bij een andere TOPdesk werken.

Wel kan je in de Odata connectie aardig wat informatie krijgen over de assets. Wij hebben velden mogelijk anders ingesteld. Je kan namelijk bij ons terugvinden: Start datum, eind datum, omschrijving, verschillende toegevoegde dropdowns, gekoppelde incidenten/wijzigingen, klanten, actief, aanmaakdatum. Het enige nadeel is dat je in Power BI nog wel wat tabellen moet koppelen om alles eruit te halen.

Groeten,

Jort

1 Like

Hoi Paul,

Als je nog bent geĂŻnteresseerd zou ik een template bestand naar je toe kunnen sturen. Deze template bevat wat basis visuals en data tabel schema. Hiermee kan je de meeste eigen visuals zelf in elkaar zetten.

Goedendag Jortbreij,

Dank u wel voor uw bericht.
Ik ben zéker nog geïnteresseerd in templates, het geeft mij altijd inspiratie('s)
Inmiddels heb ik een ODATA link voor onze acceptatieomgeving, en ben daarmee aan het puzzelen.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik dit forum was vergeten, maar dankzij uw mail bovenaan in de favorietenlijst gezet.

Het gebruiken van ODATA is trouwens wel een uitdaging met allerlei koppelingen.
Zeker als je de bestaande templates wilt blijven gebruiken.
Ik kan bijvoorbeeld in ODATA (nog) nergens het ‘ Aanspreekpunt’ van een behandelaarsgroep (Operatorgroup → Contact) vinden.
Behandelaarsgroep

Goedendag,
Het klopt dat niet alle velden zijn terug te vinden in de OData. Je kan eventueel voor deze paar velden omweggetjes vinden zoals een extra veld plaatsen in een nieuw tabje bovenin. Deze staat in de Odata bij “OperatorGroupOptionalFirstTab”. In de template moet je in de parameter ‘URLnaam’ jouw domein naam zetten wat op deze plek van jouw TOPdesk url staat:
image
Nogmaals dit is een basistemplate en zal waarschijnlijk niet specifiek genoeg zijn: TOPdeskTemplate

Groeten, Jort

1 Like