Over het actiereeks-archief

Wat is het actiereeks-archief?
Actiereeksen in TOPdesk bestaan al sinds 2017. Met deze functionaliteit is het mogelijk om TOPdesk te integreren met andere systemen. Op de TOPdesk marketplace kun je verschillende actiereeksen downloaden waarmee je zo’n integratie kunt opzetten.

Minder bekend is dat je actiereeksen ook heel goed kan inzetten zonder integratie met andere systemen. Je kunt actiereeksen namelijk gebruiken om van alles en nog wat te automatiseren in je eigen TOPdesk. De technologie hiervoor is al helemaal ingebakken in TOPdesk; het enige wat je nodig hebt zijn handvatten om te beginnen. Daarvoor is het actiereeks-archief op het TOPdesk-forum van Laansloot IT.

Starten met actiereeksen
Laansloot IT heeft een korte handleiding voor applicatiebeheerders opgesteld om effectief aan de slag te gaan met actiereeksen. De handleiding is gebaseerd op ervaringen in de praktijk. Volg je deze handleiding nauwgezet, dan is het activeren van een afzonderlijke actiereeks uit het archief daarna een eenvoudige invuloefening.

De actiereeksen binnen dit forum
Ieder topic in het actiereeks-archief bevat een actiereeks die ergens in de praktijk draait. Om de kwaliteit van het actiereeks-archief te bewaken is het voor gewone gebruikers niet mogelijk om zelf topics en actiereeksen toe te voegen aan het archief. Heb je zelf een actiereeks gemaakt die er nog niet bijstaat? Stuur dan een berichtje. Iedereen kan natuurlijk wel op bestaande topics reageren.

Ieder topic binnen dit archief volgt een vast patroon. Eerst komt de probleemstelling, daarna de analyse van de gewenste oplossing, ten derde het event in TOPdesk, en ten vierde de actiereeks zelf in json-formaat.