Instellen attentie bij persoonskaart via HTTP-request

Beste TOPdesk beheerders,

Ik wil bij een gewijzigde persoonskaart (bv de functie) automatisch het attentieveld aanpassen/instellen.
Geprobeerd via een actiereeks, TOPdesk support meldt dat in de API het attentieveld (nog) niet wordt ondersteund, uitvragen gaat wel.

Van TOPdesk support kreeg te horen dat het wel via een HTTP-request zou kunnen. Wie kan mij op weg helpen met de code voor het instellen van het attentieveld?

Hallo Hilbrand,
Hierbij een voorbeeld http-request url om het attentieveld te vullen.

/tas/secure/person?action=edit&unid=[-UNID-]&field1=heeftattentie&value1=0&replacefield2=attentieid&searchfield2=naam&searchvalue2={waarde die gezet moet worden}&save=true&validate=false&j_username={gebruikersnaam_topdesk&j_password={wachtwoord_topdesk}

Ik heb gebruik gemaakt van de unid omdat ik deze gebruikte om een persoonskaart te updaten wanneer er een vrij veld werd gevuld. Deze zou je ook kunnen aanpassen naar lookup maar is afhankelijk wat je als bron gebruikt.

Ha Maerten,

Dank je voor de code. Dit heeft zeker geholpen om het werkend te krijgen.

Ik kreeg ook nog feedback vanuit TOPdesk die ik wil delen, met name omdat er in ons geval ook spaties in de attentiewaarde zitten. De waarde moet dan nog ge-escapet moeten worden (met \C \c).

Voorbeeld:
/tas/secure/person?action=edit&unid=[-UNID-]&field0=heeftattentie&value0=1&replacefield0=attentieid&searchfield0=naam&searchvalue0=\CWerkt alleen op vrijdag\c&save=true&j_username=&j_password=*

Groot nadeel van de HTTP-requests zoals ik het nu zie is dat je daarvoor de TOPdesk authenticatie moet aanzetten i.p.v. alleen SAML Single Sign-on. Actiereeksen werken netjes via een appliactiewachtwoord. Iemand nog een tip voor het veilig omgaan met HTTP-requests in enkel een Single Sign-on configuratie los van een sterk user/ww combinatie of moet echt de TOPdesk authenticatie aanstaan?

Hallo Hilbrand,
Ik ben aan het zoeken geweest naar een script maar niet kunnen vinden. Wij zijn bezig geweest om met een webserver een SAML sessie cookie te plaatsen waardoor je toch doormiddel van SAML een http-request te laten uitvoeren zonder dat je gebruikersnaam en wachtwoord meegeeft omdat er een sessie is. Maar script kan ik op dit moment niet vinden. Misschien is deze ook wel weg gegooid omdat het niet meer werkt bij MFA. Wij gebruiken alleen nog maar HTTP-request voor heeft attentie veld te zetten. En staat dus ook TOPdesk authenticatie staat bij ons aan.

Ik heb een 2,5 jaar geleden gevraagd wanneer het veld heeft attentie zou worden toegevoegd in de API dat was niet bekend, doordat het pull-down menu binnen TOPdesk op vele plekken word gebruikt was dit niet makkelijk te maken.