Incident automatisch toewijzen aan Operator Group op basis van Persoonsgroep (bijv)

Mooi om te zien dat dit forum er is. Wij gebruiken nog versie 5.7 onpremise en het is vaak zoeken naar (begrijpelijke) documentatie. Ik zou graag een actie aanmaken die een incident automatisch toekent aan een specifieke operator group op basis van de persoonsgroep waar de persoonskaart bij behoort.

Dat laatste stukje kan ik regelen met een Event. Nu nog de daadwerkelijke actie, dit moet met een HTTP actie, ik kom er echter niet uit. Want hoe vind ik bijvoorbeeld de UNID van de operator group?

Alle hulp wordt ontzettend gewaardeerd!

Dag arjg, welkom op het forum!
Ik ben bang dat het niet lukt, wat je wil. Een persoon kan namelijk in meerdere persoonsgroepen zitten. Zo’n geavanceerde check, waarin je logica inbouwt, dat kan helaas niet met httprequests.

Een unid van een behandelaarsgroep kan je met het pi-knopje vinden. Zie daarvoor p.16 en p.17 van dit bestand.

Beste Rogier, Dank voor je reactie, en mijn excuses voor de late reactie.

Jammer dat dit niet kan, maar er zijn ongetwijfeld andere manieren om automatisch uit te voeren wat ik voor ogen heb.

Het doel is namelijk om meldingen die binnenkomen van een bepaald emailadres, automatisch toe te kennen aan een behandelaarsgroep, en liefst ook te voorzien van een Incident Type. Hoe kan ik dat het beste doen?

Wat je zou kunnen proberen is om een ander veld op de persoonskaart te gebruiken (of eigenlijk: misbruiken), bijvoorbeeld het veld budgethouder.

  • De personen die je eigenlijk in je persoonsgroep zou hebben, die hang je onder dezelfde budgethouder

  • Maak een gebeurtenis die alleen afgaat wanneer de budgethouder van de aanmelder gelijk is aan de juiste budgethouder

  • Maak een HTTPrequest met het volgende erin:
    &field0=operatorgroupid&value0=unid-van-de-behandelaarsgroep-invullen
    &replacefield1=soortmeldingid&searchfield1=naam&searchvalue1=incident-type-naam-invullen

  • Zet de gebeurtenis op het aanmaken van de kaart (voor SSP-meldingen, of via de behandelaarsgedeelte), of op 1 minuut na aanmaak van de kaart (voor mailimport-meldingen)

Veel succes!

Dank je Rogier. Bedoel je met budgethouder de afdeling?

Al gevonden in de Data Dictionary :slight_smile:

Maar helaas, ik krijg het niet werkend.

Ik heb nu de volgende Actie aangemaakt:

/tas/secure/incident?action=edit&field0=operatorgroupid&value0=A5662F3E-0189-4B3B-8849-EB0398D0EB3C&field1=soortmeldingid&value1=008E24E0-AC35-56BD-8251-6FDB37F11600&j_username=%topdeskadmin%&j_password=%pwdtopdesk%

Ik heb hiervoor gekozen omdat de naam van de meldingid die ik wil gebruiken in ons systeem spaties bevalt ; Request / Solicitud / Anforderung

Sorry voor al mijn vragen. Ik heb hier absoluut geen kaas van gegeten, en ik weet ook niet hoe ik moet testen behalve dan een testmail versturen.

Wellicht werkt dit:
/tas/secure/incident?unid=[-UNID-]&action=edit&field0=operatorgroupid&value0=A5662F3E01894B3B8849EB0398D0EB3C&field1=soortmeldingid&value1=008E24E0AC3556BD82516FDB37F11600&j_username=%topdeskadmin%&j_password=%pwdtopdesk%

Dus UNID erbij, en streepjes in die andere unids eruit. Verder zou ik adviseren om niet je topdesk-admin account hiervoor te gebruiken maar een speciaal account met beperkte rechten.

Gelukt! Na wat testen bleek het probleem te zitten in het gebruik van operatorgroupid. Bij het wijzigen van een incidentkaart moet operatorid gebruikt worden.

Dit is het uiteindelijk geworden:

/tas/secure/incident?unid=[-UNID-]&action=edit&field0=soortmeldingid&value0=008E24E0AC3556BD82516FDB37F11600&field1=operatorid&value1=A5662F3E01894B3B8849EB0398D0EB3C&save=true&validate=false&j_username=SA_INCIDENT_AUTO_ASSIGN&j_password=%pwd%

Uiteraard ook de security tip ter harte genomen en een account aangemaakt met alleen incidentbeheer rechten. Had eerst de admin gebruikt om een rechtenissue uit te sluiten.

Super bedankt!