Hoe je TOPdesk-inrichting documenteren?

Probleem
TOPdesk bevat meerdere pagina’s met instellingen. Daarnaast kun je het pakket eindeloos uitbouwen en configureren. Het is voor de applicatiebeheerder daarom niet zo makkelijk om netjes bij te houden wat je aanpast en waarom je wat aanpast. Er zijn gewoon te veel vinkjes en opties om precies te documenteren. Hoe kun je er dan toch voor zorgen dat je TOPdesk-inrichting netjes gedocumenteerd is en blijft?

Oplossing
Om dit probleem op te lossen het ik een Excel-file gemaakt die zo is vormgegeven dat je er eenvoudig je TOPdesk-wijzigingen in kan vaststellen. Op die manier kun je puntsgewijs alle wijzigingen aan je inrichting documenteren. Later kun je dan ook nog terugzoeken, bijvoorbeeld, waarom je een bepaald vinkje hebt gezet. De file is vrij eenvoudig: kies eerst het juiste tabblad (Functional settings, Permissions, etc), en vul vervolgens de velden in.
Zorg er vooral voor dat je opschrijft waarom je een bepaalde instelling wijzigt. De ervaring leert dat die informatie anders vrij snel ondersneeuwt.

Feedback
Het TOPdesk Documentation Framework (zo heet de Excel-file) is werk in uitvoering. Alle feedback is welkom, en zal ik gebruiken in v0.2 van het bestand.

Download
Download het TOPdesk Documentation Framework v0.1

Hi Rogier,
Echt heel fijn dit excel-bestand!
Is het een idee om 2 kolommen toe te voegen of de instelling in de test-omgeving en de Productie-omgeving aanwezig is.