Direct afwijzen van meldingen

Is het mogelijk om onjuiste of melding die niet voor ons van toepassing is, direct af te wijzen?
(Eventueel met nog wel een melding naar de klant dat wij dit niet (kunnen) oppakken)
Zonder dat je alle verplichte velden zoals categorie, subcategorie, impact, urgente en prio moet invullen. Die zijn dan niet van belang en kan je ook niet invullen.

Voorbeeld: Klant geeft aan dat zijn toner op is. Maar wij doen alleen IDM ;-)!

jsteenks welkom op het forum!

Dit probleem los je op met een httprequest waarmee je een status kiest waarmee je afmeldt, bijvoorbeeld Afgemeld. Je hebt met een httprequest de optie om de rode velden te negeren, en dat heb je dus nodig. Maak daarvoor een nieuw HTTP-request aan, onder Modules -> Actiebeheer -> Actieverkenner -> Tweedelijns melding (of eerstelijns melding). De volgende string kun je als Pad invullen:

/tas/secure/incident?unid=[-unid-]&replacefield0=afhandelingstatusid&searchfield0=naam&searchvalue0=Afgemeld&validate=false&save=true

Onder tabblad Diversen zet je de instellingen dan als volgt:
image

Tenslotte maak je je actie actief in het contextmenu Status:
image

Het resultaat is dat je een knopje hebt, in het contextmenu Status, waarmee je status Afgemeld kunt kiezen, terwijl je alle rode velden niet hoeft in te vullen!

Veel succes

Ha Rogier,

Nu wil ik dit graag koppelen aan de status ‘Afwijzing’. Dus ik heb de string vervangen naar:
/tas/secure/incident?unid=[-UNID-]&replacefield0=afhandelingstatusid&searchfield0=naam&searchvalue0=Afwijzing&validate=false&save=true

Ik heb daarbij in de Status opzoeklijst de status ‘Afwijzing’ toegevoegd onder ‘Instellingen’ -> ‘Module-instellingen’ -> ‘Meldingenbeheer’ -> ‘Opzoeklijsten’ -> ‘Status’.

Alleen vrees ik dat ik daar ook een afhandelingsstatus ‘Afwijzing’ moet kunnen definiëren. Anders werkt het niet. Ik wil namelijk de flow Afgemeld niet beïnvloeden. Als de servicedesk iets afmeld dan is dat als het goed is na ‘Gereed’ en zijn alle verplichte velden netjes ingevuld en dus wel nodig.

Een nieuwe afhandelingsstatus erbij kan helaas niet. Je moet Gereedgemeld of Afgemeld kiezen.

Het beste is in dit geval om hier Gereedgemeld te kiezen. Als TOPdesk meldingen automatisch afmeldt, na 7 dagen (7 dagen na gereedmelding), dan gaan deze meldingen ook gewoon mee. Zo blijft dus de flow Afgemeld zoals ie is.