Probleemstelling
Vaak is TOPdesk ingericht met een automatische synchronisatie van medewerkersgegevens vanuit een bronsysteem, zoals Active Directory. Gaat een medewerker uit dienst? Dan wordt de persoonskaart automatisch gearchiveerd. Het is echter maar zelden het geval dat ook behandelaarsaccounts automatisch worden gearchiveerd bij uitdiensttredingen. Dit is echter wel aan te raden, vanuit het perspectief van informatiebeveiliging. Behandelaars kunnen immers heel veel informatie opzoeken.
Analyse
TOPdesk heeft twee ingangen: de Selfserviceportal en het behandelaarsgedeelte. Als je te maken hebt met een automatische import van persoonsgegevens uit Active Directory, dan is het waarschijnlijk dat de loginnamen voor beide ingangen overeen komen. De logica van deze actiereeks is dus: als een persoonskaart wordt gearchiveerd, en er bestaat een behandelaar met exact dezelfde loginnaam, archiveer dan automatisch de behandelaar daarna.
Actiebeheer: actie
JSON
Importeer de JSON als actiereeks en vul de variabelen met de juiste waarden (URL en authenticatie-string).
Actiebeheer: gebeurtenis
Kaartsoort: Persoon
Soort: Kaartdatum
Kaartdatum: 1 minuut na Datum/tijd van wijziging
Voorwaarden: Gebeurtenis treedt op wanneer âKaart is gearchiveerdâ is Waar.
Randvoorwaarden in TOPdesk
De eerste randvoorwaarde is: de loginnaam van de persoonskaart en die van het behandelaarsaccount moeten overeen komen. Deze loginnamen zijn overigens niet hoofdlettergevoelig, dus paulm en PAULM werkt. De tweede randvoorwaarde is dat er een standaard Reden-voor-archiveren moet zijn ingesteld (Instellingen -> Functionele instellingen -> Algemene opzoeklijsten -> Reden voor archiveren).
Aandachtspunten
De gebeurtenis is gebouwd op 1 minuut na Datum/tijd van wijziging. Dit zorgt ervoor dat de actiereeks ook werkt bij automatische imports, die anders geen gebeurtenissen oproepen.